Пам’ятка засновника (керівника) закладу освіти щодо створення фонду захисних споруд
Пам’ятка ДСНС щодо організації укриття для учнів та вчителів
Пам’ятка засновника (керівника) закладу освіти щодо організації створення фонду захисних споруд цивільного захисту та організації укриття у ньому здобувачів освіти та персоналу, що розроблена Державною службою з надзвичайних ситуацій.
Відповідно до законодавства, насамперед Кодексу цивільного захисту України, завдання та обов'язки щодо організації створення фонду захисних споруд та організації укриття у ньому населення належать:
центральним органам виконавчої влади (стосовно персоналу апаратів та суб'єктів господарювання, що належать до сфери їх управління);
місцевим державним адміністраціям та органам місцевого самоврядування (щодо укриття населення на відповідних територіях);
суб'єктам господарювання (стосовно їх працівників).
ДСНС у межах своїх повноважень здійснює нормативно-правове та технічне регулювання у цій сфері, веде електронний облік цих споруд, а також здійснює державний нагляд (контроль) у зазначеній сфері (на період воєнного стану наглядові заходи призупинено).
Захисні споруди цивільного захисту (сховища та протирадіаційні укриття), споруди подвійного призначення та найпростіші укриття складають фонд захисних споруд цивільного захисту і належать до засобів колективного захисту.
З огляду на те, що захисні споруди мають лише 11% закладів освіти, решта має забезпечити наявність найпростіших укриттів.
Основні вимоги до найпростіших укриттів
1. Розташовуються у складі основної будівлі закладу освіти або на відстані не більше 500 м до неї (рекомендується до 100 м).
2. Забезпечені електроживленням, штучним освітленням, системами водопроводу та каналізації. За відсутності в об’єктах будівництва водопостачання і каналізації вони повинні мати запас бутильованої води та окремі приміщення для встановлення виносних ємностей для нечистот.
3. Не мають великих отворів у зовнішніх огороджувальних конструкціях, а наявні отвори (крім дверних) забезпечують можливість їх закладки (мішками з піском або ґрунтом, бетонними блоками, цегляною кладкою тощо).
4. Забезпечені не менше ніж двома евакуаційними виходами, один з яких може бути аварійним (у разі планування укриття менше 50 осіб нормами допускається наявність одного евакуаційного виходу).
5. Через приміщення, призначені для перебування населення не проходять водопровідні та каналізаційні магістралі, інші магістральні інженерні комунікації (за винятком внутрішньобудинкових інженерних мереж).
6. Висота приміщень об’єктів, зокрема дверних отворів, становить не менше 2 м (в окремих випадках не менше 1,8 м). Ширина дверних отворів становить не менше ніж 0,9 м (в окремих випадках не менше 0,8 м). Перетинання дверних отворів будівельними конструкціями або інженерними комунікаціями не допускається.
7. Отвори при входах (виходах) закриваються посиленими дверми із негорючих матеріалів (металевими або дерев’яними, оббитими залізом) або захисними екранами (кам’яними, цегляними або залізобетонними) на висоту не менше 1,7 м;
8. Об’єкт перебуває у задовільному санітарному та протипожежному стані (відповідно до норм протипожежних та санітарних правил).
9. Місткість вираховується з розрахунку: 0,6 м2 площі основних приміщень на одну особу. За можливості розміщення двоярусних нар площу можу бути зменшено до 0,5 м2 на одну особу, при триярусному – до 0,4 м2 на одну особу.
10. У разі використання приміщень на перших поверхах необхідні захисні властивості як правило забезпечують об’єкти зі стінами 2 – 2,5 цеглини завтовшки, або з цільних залізобетонних конструкцій (блоків, панелей) товщиною від 56 см. Відповідні захисні властивості також забезпечує шар ґрунту товщиною 67 – 78 см (мішок з піском (ґрунтом), укладений поперек конструкції (ряду).
Алгоритм дій засновника закладу освіти
Засновником закладу освіти є центральні або місцеві органи виконавчої влади, органи місцевого самоврядування фізичні та/або юридичні особи, рішенням та за рахунок майна яких засновано заклад освіти або які в інший спосіб відповідно до законодавства набули прав і обов'язків засновника.
2) Визначення потреби фонду захисних споруд.
3) Створення комісії та організація обстеження існуючих будівель і споруд з метою встановлення можливості їх використання як споруд подвійного призначення та найпростіших укриттів.
4) Приведення у готовність до використання за призначенням (створення формувань (призначення відповідальних осіб) з утримання та обслуговування, встановлення покажчиків місця розташування, організація життєзабезпечення осіб, які укриваються тощо).
5) Постановка на облік як споруд подвійного призначення або найпростіших укриттів.
7) Інформування учасників освітнього процесу щодо місць розташування споруд фонду захисних споруд.
8) Проведення практичних занять щодо укриття в спорудах фонду захисних споруд.
За матеріалами Державної служби України з надзвичайних ситуацій.