16-17 жовтня 2024 року консультант, практичний психолог КУ «Центр професійного розвитку педагогічних працівників» Бобровицької міської ради, Ксенія Липко, у рамках курсу підвищення кваліфікації Чернігівського обласного інституту післядипломної педагогічної освіти ім. К.Д. Ушинського провела навчальні онлайн-заняття для директорів та заступників директорів закладів загальної середньої освіти Новгород-Сіверської міської ради з теми: «ДІЯЛЬНІСНИЙ ПІДХІД У ЗАГАЛЬНІЙ СЕРЕДНІЙ ОСВІТІ В РЕАЛІЯХ СЬОГОДЕННЯ», який ініційовано та реалізується у межах підтримки відновлення освіти України the LEGO Foundation у співпраці з МОН України та обласними закладами післядипломної педагогічної освіти.

Діяльнісний підхід в освіті - спрямованість освітнього процесу на розвиток ключових компетентностей і наскрізних умінь особистості, застосування теоретичних знань на практиці, формування здібностей до самоосвіти і командної роботи, успішну інтеграцію в соціум і професійну самореалізацію в майбутньому. Діяльнісний підхід визначено як наскрізний і в Державному стандарті початкової освіти, і в Державному стандарті базової середньої освіти, що забезпечує цілісність освітнього процесу і консолідований підхід до розвитку і навчання дітей. Тобто саме діяльнісний підхід – це спосіб реалізації ідей та змісту Нової української школи і відповідь на питання ЯК навчати дітей сьогодні. Діяльнісний підхід – це стиль взаємодії педагога з учнями. Це як кисень, який дає життя процесу навчання. Коренем слова «діяльнісний» є дія. Дія – розумова, дія – фізична, дія – емоційна, дія – соціальна. Що це означає? Що освітній процес будується на основі активної дії та діяльності дітей.

Впродовж тренінгу учасники досліджували діяльнісний підхід та важливість його наскрізної реалізації у закладі освіти,  проаналізували діяльність роботи послуговуючись 5-ма характеристиками діяльнісного підходу (значуща, активна, радісна, мотивуюча, соціальна). Адже, це модель, через призму якої кожен освітянин може проаналізувати власну практику, своєрідний орієнтир і навігаційна карта для кожного педагога.

Зробили акцент на агентності дитини, яка лежить в основі дитиноцентризму. Адже саме під час діяльнісного навчання дитина має змогу набувати досвіду агентності, тобто приймати самостійні рішення, визначати мету, шукати шляхи її досягнення, бути відповідальної за свої дії, бо саме вона передбачає баланс ініціативи педагога і дитини й має стати основою освітнього процесу сьогодні. Розібрали поняття «креативності», яке передбачає поєднання двох типів мислення – дивергентного та конвергентного. Ознайомилися з фото-ідеями, а саме практичними кейсами реалізації діяльнісного підходу та  вимогами до організації освітнього середовища у закладах. Працювали з ресурсною скринькою, будували «квітку благополуччя» та «дерево почуттів», складали план турботи про себе, опрацьовували фрагмент уроку української мови з її супергероями, ознайомилися з Програмою соціально-емоційного навчання  «Зерна» та важливістю її впровадження. Розкрили важливу тему: «Особливості управлінського супроводу і підтримки діяльнісного навчання в закладі загальної середньої освіти».

Усі учасники навчання були згодні з ключовою думкою Світового економічного форуму, що освіта сьогодні – це не короткий, завершений доконаний результат, а безперервний процес навчання протягом життя. Думати про освіту потрібно не  як про розфрагментований пазл, а як про кожен наступний етап як надбудову над попереднім, думати про єдність, цілісність і системність освітнього процесу.

Дякую усім учасникам тренінгу за мудрість, креатив, творчість, активну співпрацю, співдію й співтворчість, за яскравий позитив, відвертість, емоції радості, хвилини щастя, потужну енергію!!! За обмін досвіду закладів, їх «родзинки» й візію та цінності.

Дякуємо воїнам ЗСУ за можливість радіти кожному дню, навчатися, творити, йти вперед з вірою у світле майбутнє!

Фото без опису