Інтернет став додатковою реальністю, але він не може повністю замінити реальне життя та живі стосунки
Як допомогти дітям контролювати час у гаджеті
Екранний час – це можливість розвитку, спілкування з іншими в мережі. Але незважаючи на те, що інтернет став додатковою реальністю, де ми можемо проявляти себе та пізнавати нове, він не може повністю замінити реальне життя та живі стосунки. Освітній проєкт #stop_sexтинг пропонує педагогам та батькам топ правил для дітей та підлітків щодо поведінки в мережі та контролю за проведеним там часом, які дорослі можуть обговорити з ними.
Які існують ознаки надмірного часу онлайн у дітей?
-
Уникання соціальної взаємодії – коли розмовляєте з дитиною, то вона відповідає вам, але постійно дивиться в екран та не відривається від того, що там відбувається.
-
Дитина стає більш агресивною без явних на то причин, жаліється на відчуття перевантаженості звичними справами, наприклад, не виконує обов’язки по дому та домашню роботу, бо жаліється, що вона втомлена.
-
Погіршуються успіхи в навчанні, дитина стає неуважною та не може сконцентруватись на виконанні завдань.
-
Дитина не може припинити користуватися інтернетом або скоротити цей час.
-
Дитина не може дочекатися наступної можливості скористатись інтернетом: наприклад, через запитання «А коли можна буде вже зайти в інтернет?», прохання швидше отримати доступ до смартфона чи комп’ютера.
-
Дитина може жалітись на фізичне самопочуття: головний біль, біль у шлунку, поганий зір.
-
Дитина не реагує на присутність інших людей поруч, так, ніби вона сама у кімнаті чи приміщенні, і в цей час вся її увага в екрані девайса.
-
Коли дитина довго не може зайти в мережу, то вона стає агресивною, проявляються істерики.
Звичайно, що кожен окремий симптом не вказує на те, що дитина надмірно проводить час в мережі, але якщо з цих пунктів на постійній основі ви помічаєте як мінімум 5 проявів, то це може вказувати на те, що дитина багато часу знаходиться в інтернеті та це впливає на її психологічний стан.
Чим небезпечна надмірна кількість часу онлайн?
Погіршення уваги. Технології дуже швидко розвиваються та вимагають миттєвої реакції, що впливає на тривалість уваги у дітей молодшого віку та підлітків.
Ризик виникнення депресії. Підлітки та діти, які проводять багато часу онлайн, частіше повідомляють про проблеми психічного здоров'я.
Ожиріння. Діти, які проводять більше часу з девайсами, відповідно, менше проводять активно час, наприклад, гуляючи на вулиці. У них розвиваються технологічні звички, які не передбачають фізичної активності. Це може призвести до підвищення рівня ожиріння у таких користувачів.
Проблеми соціальної взаємодії. Багато хто з користувачів вважає, що краще писати тексти чи спілкуватися в соціальних мережах, а не говорити особисто з людиною. Навіть коли діти проводять час разом, вони можуть більше часу проводити з телефоном, ніж у комунікації чи грі один з одним.
Проблеми з поведінкою. Діти молодшого шкільного віку, які проводять з гаджетами більше, ніж дві години на день, схильні до соціальних проблем та проблем з увагою.
Насильство. Діти схильні повторювати те, що вони бачать на екрані телевізора чи в гаджеті, а наразі все більше контенту зображує саме сцени насильства. Також це може стати причиною того, що дитина буде вирішувати складні ситуації за допомогою насильницьких дій.
Персонажі на телебаченні та у відеоіграх часто зображують ризиковану поведінку, наприклад, куріння та алкоголізм, а також підсилюють гендерно-рольові та расові стереотипи.
Як побудувати бесіду з дитиною для розвитку навички контролю часу онлайн?
Це питання хвилює багатьох освітян та батьків, адже для дітей та підлітків цифрове середовище стає невід’ємною частиною реальності. Через що діти та підлітки не контролюють свій час в інтернеті? На що важливо звернути увагу під час бесіди з дитиною на цю важливу тему?
-
Контент
Поцікавтесь, з яким контентом найчастіше взаємодіє дитина – це відео, онлайн-гра чи перегляд інформаційних матеріалів. Це дозволить зрозуміти, через що дитина проводить багато часу в мережі, бо, наприклад, перегляд відео може займати годину часу, або проходження одного рівня гри – декілька годин.
-
Інтерес
Що саме зацікавлює дитину у цьому? Чому саме такий тип контенту обирає? Що корисного бере з нього?
-
Час
Чи помічає дитина час, який проводить в інтернеті? Як вона думає, що саме впливає на збільшення часу онлайн? (наприклад, в онлайн-грі не помічаєш, як йде час). Яким чином дитина може контролювати свій час онлайн? Наприклад, використовувати будильник чи таймер.
-
Альтернатива
Поцікавтесь, чи є щось в реальному житті, що подобається дитині, окрім цифрового середовища? Можливо, вона давно хотіла спробувати гру на музичному інструменті чи зібрати найбільший пазл. Як дорослі можуть підтримати дитину для реалізації цього?
Як дорослі можуть допомогти дитині контролювати його чи її час онлайн?
Освітній проєкт #stop_sexтинг пропонує топ правил для дітей та підлітків, які ви можете обговорити разом з ними:
-
Встанови режим «не турбувати», коли виконуєш важливу роботу, наприклад, домашнє завдання.
-
Обмеж використання додатків, наприклад, тільки година в Інстаграмі на день – це допомагає виконувати все заплановане на день.
-
Важливо віднайти баланс між онлайн та офлайн – слідкуй, скільки часу без перерв «сидиш» в інтернеті, та роби паузи для фізичної розминки.
-
Налаштовуй приватність для власної безпеки в мережі. Пам’ятай про те, що краще не розголошувати приватні дані (у тому числі й своє розміщення), оскільки наші онлайн-друзі, якщо ми їх не знаємо у житті, так і залишаються незнайомцями.
-
Доповнюй свій активний час в інтернеті, коли граєш в ігри чи виконуєш якісь завдання, пасивним – перегляд відео на YouTube, наприклад.
-
Не забувай про спілкування наживо з тими, з ким ти проживаєш чи з ким можеш зустрітись з дотриманням правил безпеки під час війни.
-
Пам’ятай: проблеми зі сном, роздратування, коли немає поблизу гаджета, небажання бачитись з друзями – ознаки розвитку надмірного часу онлайн. Будь уважним до себе!
Запропонуйте своїм учням та дітям відвідати 3 червня онлайн-захід Digital Youth Forum, що присвячений освіті у сфері безпечного, креативного та позитивного використання Інтернету та нових технологій.
Це захід, що проводять у Польщі, орієнтований на дітей віком 13–18 років. Цього року весь захід буде перекладено українською мовою. Участь у DYF безкоштовна.