Раніше було менше агресії, нинішній світ став жорстокішим
«Раніше було менше агресії, нинішній світ став жорстокішим», – така думка прозвучала під час засідання громадської ради при відділі освіти Бобровицької міської ради. Проходило воно 25 жовтня на базі Центру професійного розвитку педагогічних працівників під головуванням заступника голови ради Ірини Ручки. Обговорювался проблема булінгу в закладах освіти – його передумови, учасники, прояви, засоби запобігання.
На думку учасників поширення цього явища обумовлено сполученням кількох факторів, серед яких називалися такі: просування культу сили, негативний вплив ЗМІ (надмірне захоплення кримінальними новинами), недоліки в вихованні (насамперед, у неблагополучних родинах), а також – комп`ютерні ігри. Останні сприяють стиранню у свідомості дітей та підлітків межі між реальним та вигаданим життям, а також штовхають дітей та підлітків до здобуття популярності та лідерства за будь-яку ціну. Як зазначали учасники зібрання на тепер на території громади офіційно не зафіксовано проявів булінга, але це не значить, що його немає. З проявами такого роду впливу так чи інакше епізодично стикається кожен школяр. Для цього існує об`єктивна передумова – конфліктні ситуації, що так чи інакше виникають через низку особистісних факторів. Але кожна з них має вихід, головне – вчасно побачити та зреагувати.
Тож громадська рада ухвалила рішення та рекомендувала закладам освіти: провести профілактико-роз`яснювальну роботу щодо запобігання проявам насильства, булінгу в закладах освіти; забезпечити створення в закладах освіти атмосфери спільної поваги та відповідального ставлення один для одного під час міжособистісної взаємодії учасників освітнього процесу; невідкладно реагувати на повідомлення щодо проявів насильства відповідно до законодавства.
Створення громадської ради ініційовано в рамках проєкту «Реформа освіти: виклики для об’єднаних територіальних громад», що реалізується БО «Центр освітніх ініціатив» за підтримки посольства США в Україні.
25 жовтня 2021
Освіта без паперів?
Авторитарний стиль в освіті має відійти в минуле, бо він вже не здатен забезпечити якісного опанування знаннями. Адже світ та люди змінилися. Натомість повага, довіра, співпраця, розкриття потенціалу, визнання – основа для нових відносин, головне для яких – такі думки прозвучала під час зустрічі, що проходила 20 серпня 2021 р. в Центрі професійного розвитку педагогічних працівників Бобровицькї міської ради. Учасники – посадові особи місцевого самоврядування, депутати міської ради, керівники навчальних закладів. У вступному слові Володимир Бойко, директор Чернігівського регіонального центру підвищення кваліфікації, наголосив на важливості опанування освітянами новими методами управляння, відомими як сучасний світній менеджмент. Його складові – проєктний підхід, що передбачає зорієнтованість, насамперед, на результати, та партисипація. Остання передбачає широке залучення представників всіх зацікавлених сторін до участі в управління. Саме для цього нещодавно при відділі освіти міської ради створена громадська рада.
Модерувала зустріч Яніна Тимошенко, директор Центру професійного розвитку педагогічних кадрів Чернігівської міської ради. Під час спілкування мовилося про формування освітнього простору громади, авторські світні заходи, нову роль, лідерську роль вчителя (а не керівника), нові методи організації та донесення змісту навчання. Учасники в фокус-групах спробували запропонувати свої ідеї, спрямовані на усунення проблем в освіті, а саме: школа без паперів, створення релакційного елементу, організація тематичних творчих майстерень.
Хочемо, щоб подібні заходи починалися ще з дитячого садочка. Бо впевнена в собі мала дитина так само творчого розвиватиметься в школі, - зазначили учасники зібрання. А ще попросилися на оглядини до своїх колег у Чернігові, а з розвитком мережі Центрів професійного розвитку педагогічних працівників – запропонували організувати регулярні творчі обміни між колегами.
20 серпня 2021
Перше засідання громадської ради при відділі освіти Бобровицької міської ради
3 червня пройшло засідання громадської ради при відділі освіти Бобровичької міської ради. Створена наприкінці травня цього року вона є першим такого роду виборним громадським консультативно-дорадчим органом, утвореним для забезпечення участі громадян в управлінні надважливою галуззю - освітою. здійснення громадського контролю, врахування громадської думки під час формування та реалізації державної освітньої політики на теренах громади. Рада складається з семи учасників - депутатів міської ради, членів батьківських комітетів, профспілкових лідерів, освітян. У першому засіданні взяли участь також директори шкіл громади. Вони ознайомилися з положенням щойноствореного громадської інституції та висловили підтримку її діяльності. Також учасник зустрічі були презентовані результати аналізу розвитку галузі освіти Бобровицької громади, проведені експертом проєкту «Реформа освіти: виклики для об’єднаних територіальних громад» Сергієм Пазюком. Під час їх обговорення наголошувалося - наведені дані не означають негайних дій, але вони враховуватимуться для управління освітою громади. У зв`язку з цим зібрання підтримало ідею розробки програми її розвитку на 2021-2023 рр. Наприкінці зустрічі Центр професійного розвитку педагогічних кадрів провів з її учасниками рольову гру.
Створення громадської ради ініційовано в рамках проєкту «Реформа освіти: виклики для об’єднаних територіальних громад», що реалізується БО «Центр освітніх ініціатив» за підтримки посольства США в Україні
3 червня 2021
Державно-громадське управління освітою. Центри професійного розвитку педагогічних кадрів: нове бачення, функції та перспективи
То як громадськість може впливати на діяльність системи освіти? Що впливає на якість її роботи? І до чого тут Америка? Відповіді на такі питання шукали учасники семінару семінару «Державно-громадське управління освітою. Центри професійного розвитку педагогічних кадрів: нове бачення, функції та перспективи». Проходив він 26 травня в Чернігові для представників чотирьох територіальних громад: Менської, Березнянської, Бобровицької, Новобачанської. Всього – 21 учасник: керівники громад, начальники та спеціалісти відділів освіти, юристи, фінансисти, працівники центрів професійного розвитку, освітяни.
На початку зустрічі присутніх привітали Олена Шинаровська – координаторка проєкту, виконавча директорка Центру освітніх ініціатив та Віра Терновська – фахівець із питань освіти Посольства США в Києві. Вони наголосили на важливості змін що відбуваються в освіті та підтримці органів місцевого самоврядування України що реформується.
Учасники мали зможу переглянути відеоролик, присвячений державно-громадському управлінню середньою освітою в США та обговорити можливості його застосування в територіальних громадах України для забезпечення якісних освітніх послуг. Під час дискусії відзначалося – попри різниці в законодавстві представлені практики цілком реалістичні в умовах України, справа за механізмами їх запровадженням. Водночас пролунало запитання: як довго триватиме невизначеність під час реформи освітньої сфери? Також самоврядовці та освітяни разом під час практичного заняття спробували змоделювати розвиток нових структур, на які покладаються значні надії – Центрів професійного розвитку педагогічних кадрів.
Друга частина навчань стосувалася нинішньої системи фінансування освітньої галузі в Україні за умов нового адміністративно-територіального устрою, насамперед – як тепер розраховуються кошти освітньої субвенції для територіальної громади. Структурний аналіз, проведений на основі перед тим зібраних даних, дозволив детально показати наявні та потенційні проблеми, зрозуміти способи їх усунення або ж мінімізації. Учасники навчання засвідчили зручність та важливість для територіальних громад представленої методики розрахунків, а також показу її результатів. Те саме стосувалося іншої складової – представлених інструментів для проведення досліджень освітніх мереж. Йдеться про калькулятор перспективної мережі та калькулятор освітніх індикаторів. Як їх застосування стало очевидним під час майстер-класу на основі реально існуючих прикладів територіальних громад Львівщини та Чернігівщини.
«Вражаюча практика аналітичних матеріалів, дуже широке інформаційне поле щодо освітніх питань, чи можна отримати такі розрахунки для кожної громади, аби потім самим їх вести», – такі оцінки та побажання пролунала під час занять. Проводили їх: Сергій Пазюк – заступник директора з науково-педагогічної роботи Львівського обласного інститут післядипломної педагогічної освіти, експерт з аналітики шкільних мереж та Яніна Тимошенко – директор Центру професійного розвитку педагогічних працівників Чернігівської міської ради.
Семінар проходив у рамках проєкту «Реформа освіти: виклики для об’єднаних територіальних громад», що реалізується БО «Центр освітніх ініціатив» за підтримки посольства США в Україні
26 травня 2021
Співробітництво територіальних громад
«Співробітництво територіальних громад» – така тема семінару, що зібрала 26 березня в Чернігові представників чотирьох громад – Менської та Березнянської, Бобровицької та Новобасанської. На його почату директор Чернігівсього центру підвищення кваліфікації Володимир Бойко розповів як система міжмуніципального співробітництва працює в США – за матеріалами власного стажування з питань діяльності місцевого самоврядування в Інституті Кеннана Міжнародного дослідницького центру ім. Вудро Вільсона (Вашингтон D.C). Насамперед – про такі базові структури, як тауншипи та спеціальні округи. Наголошувалися – американські практики надзвичайно різноманітні та ефективні. Водночас кожного разу їхнє застосування можливо виключно в адаптивному варіанті – як щодо законодавства, так і традицій. Тож надалі учасники навчання сконцентрувалися на особливостях українського законодавства, що регулює співробітницвто територіальних громад, та процедурних моментах.
Своїм досвідом міжмуніципального співробітництва поділилися колеги – Юлія Попова (директор комунальної установи «Агенція місцевого розвитку територіальних громад Полтавського району») та Юрій Момотюк, Привільнянський сільський голова, Рівненська область), Зокрема, з`ясувалося, що в Україні вже є досвід укладання громадами угоди про міжмуніципальне співробітництв – на Рівненщині. А на Полтавщини є чудовий зразок об`єднання громадами своїх зусиль для оволодіння проєктним менеджментом – для підготовки прoєктів, а також розробки стратегічних планувальних документів. Експерт Олександр Врублевський прокоментував цей феномен так – не існує місцевого самоврядування без співробітництва й чим швидше громади його опанують – тим краще для їхнього розвитку.
Семінар проведено в рамках проєкту «Реформа освіти: виклики для об’єднаних територіальних громад», що реалізується БО «Центр освітніх ініціатив» за підтримки посольства США в Україні
26 березня 2021
Громадська рада при відділі світи – чи вона потрібна?
Громадська рада при відділі світи – чи вона потрібна, а якщо так – як має створюватися та працювати, аби перетворитися на корисну для всіх залучених сторін інституцію. Такі питання розглядалися 12 березня під час консультативно-дорадчої зустрічі з представниками Бобровицької міської та Новобасанської сільської рад. Співрозмовники погодилися з необхідністю суттєвої адаптації тексту типового положення про громадські ради, яке свго часу розробив уряд, до реалій місцевого самоврядування. А це означає спрощення процедур та їхню більш чітку фіксацію. Скажімо, навіщо два заступника голови громадської ради, якщо досить одного, навіщо створювати цілий секретаріат, якщо достатньої визначити хто відповідатиме за ведення протоколу та діловодства. Або ж – який спосіб реалізації рекомендацій ради є оптимальним – лист, наказ, доручення...
Також учасники зустрічі обговорили низку питань, що потребують розвитку партнерства громад на засадах міжмуніципального співробітництва – прозорого та взаємовигідного. Наводилися приклади з практики США, де саме в освітянський галузі співпраця органів місцевого самоврядування найбільш поширена.
Бобривицька міська рада разом із Новобасанською сільською радю беруть участь у проєкті «Реформа освіти: виклики для об’єднаних територіальних громад», що реалізується БО «Центр освітніх ініціатив» за підтримки посольства США в Україні.
12 березня 2021
Освітня реформа в Україні з точки зору децентралізації
4 грудня 2020 року відбулася прес-конференція «Освітня реформа в Україні з точки зору децентралізації» за результатами аналітичного дослідження, яке було проведено у межах проєкту «Реформа освіти: виклики об’єднаним територіальним громадам». Згаданий проєкт реалізується експертами Центру освітніх ініціатив спільно із фахівцями ГО "Європейський діалог" за фінансової підтримки Посольства США в Україні.
У прес-конференції взяли участь державні службовці та експерти в галузі освіти із Львівської та Чернігівської областей.Учасники обговорювали освітню реформу з точки зору децентралізації та освітньої моделі США.
Партнер «Центру освітніх ініціатив» та керівник ГО «Європейський діалог» Олександр Софій детально розповів про перспективи проєкту, а також про виклики сучасності, які впливають на освітній процес.
«В цьому проєкті є два ключові моменти: перший момент стосується державного громадського управління. До сьогоднішнього дня ми багато про це говоримо, ми створюємо громадські ради, комітети у школах. Все це узаконено. Насправді вони достатньо такі формальні. І коли ми говоримо, що хочемо змінювати зміст освіти для того, щоб громада більше впливала на освіту, напевно, таким інституціям треба приділяти більше уваги» ,– наголосив Олександр Софій.
Також експерт звернув увагу на систему освіти у США, яка є найбільш децентралізованою освітньою системою у світі, а засновник Благодійного фонду «Центр освітніх ініціатив» Брегін Михайло Григорович розповів колегам про свій досвід перебування у США, що зумовило його до створення подібного освітнього проєкту в Україні.
Експерти обговорили освітні інструменти, які покращать якість освіти.
«Другий момент- це якість освіти, а якість освіти стосується не тільки підготовки програм і т.д., а саме вчителів, бо чи готові вони зараз до цих змін, які здійснюються на фоні адміністративно-територіальної реформи.
Коли, скажімо, закривають райони, старі методичні центри, а відкриваються, згідно з положенням, центри підготовки працівників, і, відповідно, їм надається надзвичайна вага, по закону вони юридичні відокремлені структури, які мають займатися виключно методичною роботою.
Саме тому ми зіштовхуємося із низкою проблем. Ми хотіли б на рівні ОТГ зробити такі центри: два у Чернігівській області і два у Львівській, які б об’єднали свої зусилля й створили методичну службу», – розповів Олександр Софій.
Про перспективу об’єднання та спільну працю над проєктом наголосив директор департаменту освіти та науки Олег Паска: «Сподіваємося, що участь у цьому проєкті переросте у співпрацю між освітянами Львівщини та Чернігівщини. Така співпраця, обмін досвідом, переконаний, сприятиме розвитку осві
4 грудня 2020
Реформа освіти: виклики об’єднаним територіальним громадам
У Львові 3 грудня відбулось експертне обговорення аналітичного дослідження, підготовленого у рамках проєкту “Реформа освіти: виклики об’єднаним територіальним громадам”, який реалізується експертами Центру освітніх ініціатив спільно із фахівцями ГО Європейський діалог за фінансової підтримки Посольства США в Україні.
В експертному обговоренні взяли участь державні службовці та експерти в галузі освіти із Львівської та Чернігівської областей. Важливовідзначити, що результати аналітичного дослідження були частково імплементовані у проєкт Програми розвитку освіти Львівщини на 2021-2023 роки.
Основнірезультатиекспертногообговорення:
- лишеіз 2014 року, з моменту початку процесу децентралізації, з’явилась можливість розпочати зміни в управлінні системою середньої освіти;
- реформування системи управління освітою в Україні відбувається по 3-х основних напрямах - делегування повноважень і відповідальності з вищого рівня на нижчий, зростання централізованого контролю за якістю освіти та усуспільнення освіти - поширення нових інструментів впливу громадськості на систему управління освітою, зростання автономії закладів освіти, створення громадських шкіл в сільській місцевості;
- нове законодавство в сфері освіти дало можливості для корінної зміни системи управління освіти на місцевому рівні - оптимізації шкільної мережі, створення нової системи управління та методичної служби, кооперації ресурсів і легалізації взаємовідношень всіх суб’єктів освітнього процесу;
- ознаками державно-громадського управління освітою є: делегування частини владних повноважень структурам громадянського суспільства та спільна управлінська діяльність державних і недержавних структур; узгодження управлінських рішень з представниками громадськості перед їх прийняттям;
- основний недолік державно-громадського управління освітою в Україні – збереження вертикальної структури органів управління, домінуючу роль в якій продовжує відігравати держава та її органи;
- досвід США що до державно-громадського управління освітою може бути реалізований на практиці в українських реаліях і з певними модифікаціями, адже це приклад моделі, де громадськість має істотний вплив на прийняття рішень у сфері освіти;
- основне завдання створення нової системи управління освітою є забезпечення якості освіти, ключовим елементом якої мають стати нові освітні інституції, зокрема центри професійного розвитку педагогічних працівників. Основними завданнями центрів є сприяння професійному розвитку педагогічних працівників, їх психологічна підтримка та консультування;
- зважаючи на витратність освіти для місцевих бюджетів і, зокрема утримання центрів професійного розвитку педагогів, українське законодавство дає широкі можливості для громад використовувати різні моделі кооперації ресурсів для забезпечення діяльності центрів;
- ефективним інструментом такої кооперації може слугувати міжмуніципальне співробітництво громад, як узаконені відносини між двома або кількома органами місцевого самоврядування, що дозволяє громадам спільно вирішувати проблеми на місцевому рівні;
- однак, сфера освіти покищо не є пріоритетною для співробітництва між громадами в Україні і у Львівській та Чернігівській областях зокрема, хоча саме освіта є найбільш витратною для місцевих бюджетів, а її інфраструктура потребує суттєвої оптимізації.
3 грудня 2020