Набула чинності 30 стаття Закону України «Про забезпечення функціонування української мови як державної»
16 січня набула чинності стаття 30 Закону України «Про забезпечення функціонування української мови як державної», основною вимогою якої є використання української мови під час обслуговування споживачів.
Відповідно до норм вищезазначеного Закону України, всі надавачі послуг, незалежно від форми власності, зобов'язані обслуговувати споживачів українською мовою. Це стосується магазинів, кав'ярень, ресторанів, банків, аптек, бібліотек, АЗС тощо. Виробники та продавці зобов'язані надавати споживачам інформацію про товари, роботи чи послуги державною мовою. При цьому на прохання клієнта надавач послуг чи продавець може здійснювати обслуговування іншою мовою.
Дотримання мовного законодавства відслідковуватиме Секретаріат Уповноваженого із захисту державної мови. Він також має право здійснювати позапланові заходи контролю щодо порушень мовного закону.
У разі порушень з боку працівників сфери послуг або компаній громадянин може звернутися до Уповноваженого із захисту державної мови.
Як діяти, якщо право на отримання інформації чи послуг державною мовою порушене:
1. Спробувати владнати ситуацію на місці та попросити працівника обслуговувати вас державною мовою.
2. У разі відмови працівника, звернутись до керівництва закладу або на "гарячу лінію" установи: торговельної мережі, АЗС, аптеки тощо.
3. У разі відмови або не забезпечення надання інформації (послуг) державною мовою необхідно зафіксувати факт відмови (за допомогою аудіо-, відео, письмового підтвердження очевидців тощо) та дані суб'єкта господарювання (назву, місцезнаходження, контакти суб'єкта).
4. Подати скаргу до Уповноваженого на поштову адресу 01001, м. Київ, провулок Музейний, 12, електронну скриньку skarha@mova-ombudsman.gov.ua або заповнити відповідну форму на сайті Уповноваженого https://mova-ombudsman.gov.ua/
5. У скарзі обов'язково має бути зазначено: прізвище, ім'я, по батькові, місце проживання особи, викладено суть скарги, який саме суб'єкт/працівник суб'єкта, коли, за якою адресою, яким чином порушив право скаржника. Рекомендуємо також додати докази на підтвердження.
Письмова скарга повинна бути підписана заявником із зазначенням дати. В електронній скарзі також необхідно вказати електронну поштову адресу, на яку заявникові може бути надіслана відповідь, або відомості про інші засоби зв'язку з ним. Застосування підпису під час надсилання електронного звернення не вимагається.
Скарги подаються Уповноваженому протягом шести місяців з дня виявлення заявником порушення.
За інформацією сайту
Уповноваженого із захисту державної мови