Сергій Шкарлет: реформа НУШ – стартовий майданчик успіхів кожної особистості та змін на краще в країні
Реформа «Нова українська школа», разом із дошкіллям, є стартовим майданчиком подальших успіхів кожної особистості та стартом змін на краще в країні. Водночас реформа потребує корективів та виправлення недоліків. Про це заявив Міністр освіти і науки Сергій Шкарлет під час Національного освітнього форуму «Нова українська школа 2021: синергія, інтеграція, менеджмент», який відбувся 30 листопада 2021 року.
«Реформа "Нова українська школа", на яку покладаємо стільки сподівань щодо кращого майбутнього країни, є сьогодні основою розвитку системи освіти. Саме вона, разом із дошкіллям, є стартовим майданчиком подальших успіхів кожної особистості, кожного члена нашого суспільства, а разом із цим – стартом змін на краще в країні», – зазначив Міністр освіти і науки Сергій Шкарлет.
З іншого боку, жодна з реформ за всю історію розвитку людства не мала на старті стовідсоткової підтримки, наголосив він.
«Переважна більшість суспільства прагне стабільності. Тому багато що треба роз’яснювати, доводити потребу у змінах за визначеним вектором», – зазначив Сергій Шкарлет.
В межах підготовки форуму було проаналізовано ситуацію із реалізацією впровадження Нової української школи з метою розуміння настроїв суспільства. Зокрема, було вивчено результати опитувань, учасниками яких були учні та їхні батьки, вчителі та керівники закладів освіти.
Так, за даними дослідження одного з інститутів Національної академії педагогічних наук України, понад 67% громадян підтримують ідею необхідності реформування національної освіти. Водночас 56% не ознайомлені із суттю нововведень Нової української школи.
Зокрема, проблематика реформи очима батьків виглядає приблизно так:
- не розуміють скасування звичного бального оцінювання;
- не підтримують зменшення чи відсутності домашніх завдань (близько половини опитаних);
- мають побажання щодо покращення змісту підручників НУШ.
«Ми свідомі того, що без підтримки батьків, місцевих громад, усього суспільства результативність заявлених інновацій НУШ лишатиметься невисокою. А як ми можемо розраховувати на підтримку людей, які зовсім розуміють, що робиться і для чого?», – сказав Сергій Шкарлет.
Тому він наголосив на необхідності посилення комунікації з метою глибшого інформування батьків про особливості та цілі НУШ.
«У даному випадку обізнаність дорівнює успішності», – додав він.
Крім того, спільне дослідження НАПН та Інституту модернізації змісту освіти констатує, що не дивлячись на потужне матеріальне забезпечення (лише субвенція НУШ становить 5 млрд 593,2 млн грн) поки що не відбулося очікуваного підвищення якості результатів початкової освіти.
«Що робити? Безумовно – діяти! Внести необхідні корективи у вектор розвитку системи освіти, врахувавши ті зміни, що диктує зокрема й пандемія, виправити окремі недоліки, активізувати зусилля всіх учасників реформи», – наголосив Міністр.
Він також акцентував на тому, що в центрі уваги Нової української школи є вчитель, його підготовка, постійне прагнення до самовдосконалення та розвитку.
«Саме тому сьогодні зберігається потреба у розробленні програм підвищення кваліфікації вчителів Нової української школи, необхідність докорінної перебудови системи підготовки вчителів, окремі аспекти якої вже втілюються в життя, зокрема – педагогічна інтернатура, академічна мобільність, можливість стажування в закладах інших країн тощо», – пояснив Сергій Шкарлет.
Окремої уваги потребує запровадження сертифікації вчителів. За інформацією Українського центру оцінювання якості освіти, зростає кількість бажаючих вчителів початкової школи її пройти, як і збільшується кількість тих, хто успішно її складає. Так, у 2019 році 756 осіб успішно подолали всі етапи сертифікації, у 2020 році – вже 902 особи.
Під час форуму учасники обговорили, зокрема, стратегію з реалізації інноваційних змін НУШ, створення безпечного освітнього середовища у школі, мережу STEM-центрів як сервісну модель реформи НУШ. Крім того, під час заходу було представлено Національну школу резерву управлінських кадрів, яка покликана сприяти ефективності підготовки кадрів для системи освіти.
Ще одним із презентованих нововведень Міністерства стало удосконалення управлінської взаємодії та координації. З нового року запроваджується система освітніх управлінських індикаторів Solid Info (сталі показники). Ця система має стати корисною для оперативного управління на всіх рівнях – територіальної громади, району, області, країни.