Бобровицька міська рада
Чернігівська область

Якщо ви працюєте, ви – не безробітний!

Дата: 26.11.2020 08:58
Кількість переглядів: 250

Відповідно до Закону України "Про зайнятість населення" статус безробітного може набути особа працездатного віку до призначення пенсії (зокрема на пільгових умовах або за вислугу років), яка через відсутність роботи не має заробітку або інших передбачених законодавством доходів, готова та здатна приступити до роботи.
Статус безробітного надається громадянам за їх особистою заявою. Там людина зазначає, що не має заробітку або інших передбачених законодавством доходів, у тому числі не забезпечує себе роботою самостійно.
У день реєстрації в службі зайнятості громадянина як безробітного особистий консультант ознайомлює його з правами та обов’язками зареєстрованого безробітного. При цьому наголошується на відповідальності за подання до служби зайнятості недостовірних даних та документів.

Слід зауважити, що факт незаконного отримання допомоги по безробіттю і зловживання офіційним статусом безробітного може бути виявлений як при реєстрації, так і протягом усього періоду безробіття.

Ці питання також постійно обговорюються на інформаційно-роз’яснювальних семінарах та при індивідуальних зустрічах з клієнтами.

Безробітний повинен повідомити свого кар’єрного радника про працевлаштування: укладання трудового договору чи цивільно-правового, підписання контракту, започаткування власної справи, отримання соціальних виплат. У разі виїзду безробітного за межі України з метою працевлаштування чи здійснення іншої діяльності, спрямованої на отримання прибутку, така особа також зобов’язана повідомити про це державну службу зайнятості.

Відповідальність за достовірність поданих до центру зайнятості даних і документів покладається на безробітного.

Щоб перевірити, чи працевлаштована людина, яка перебуває на обліку, фахівці служби зайнятості користуються даними про особу з Державного реєстру загальнообов’язкового державного соціального страхування та Єдиним державним реєстром страхувальників, звіряють термін перебування в трудових відносинах чи виконання робіт за цивільно-правовими договорами в того чи іншого роботодавця (як на підприємстві, так і в приватного підприємця), причина звільнення особи з останнього місця роботи, отримані особою доходи (під час роботи та під час перебування на обліку в службі зайнятості), сплата страхових внесків та інше.

Інформація про такі факти, зокрема, може надійти від органів Держпраці, які проводять контрольні заходи щодо легалізації трудових відносин.

За даними верифікації з Міністерства фінансів України фахівці отримують інформацію про соціальні виплати, зокрема, на догляд за дитиною – інвалідом, особою похилого віку, яка за медичним висновком потребує стороннього догляду, пенсії та інше.

У разі виявлення розбіжностей починається процедура розслідування страхових випадків та обґрунтованості виплат матеріального забезпечення безробітним. Кожний випадок розглядається на засіданні відповідної комісії, яка приймає рішення щодо необхідності здійснення перевірок безпосередньо в роботодавців.

У будь-якому випадку інформація щодо отриманого доходу під час перебування на обліку рано чи пізно обов’язково надійде до служби зайнятості і неправомірно отримана допомога по безробіттю та вартість соціальних послуг буде стягнута відповідно до норм чинного законодавства.

У разі встановлення службою зайнятості належності безробітного до категорії зайнятих, такій особі припиняється реєстрація безробітного згідно з Законом України "Про зайнятість населення", а сума незаконно виплаченої допомоги по безробіттю та вартість наданих соціальних послуг (професійне навчання та участь у громадських роботах) підлягає поверненню до Фонду загальнообов’язкового державного соціального страхування України на випадок безробіття з моменту виникнення обставин, що впливають на умови виплати їй забезпечення.

Якщо відомості про доходи особи, на підставі яких призначено матеріальне забезпечення, є недостовірними з вини роботодавця, то центр зайнятості проводить перерахунок допомоги з дня її призначення, а суми незаконно виплачених коштів повертаються роботодавцем.

У разі відмови особи повернути кошти добровільно, стягнення їх відбувається в судовому порядку відповідно до законодавства. Але тоді борг може значно зрости. Це пов’язано зі сплатою безробітним судового збору, а це 1,5% ціни позову, але не менше одного розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого на 1 січня календарного року. На 01.01. 2020 – це 2102 грн.

У випадку стягнення заборгованості органами державної виконавчої служби після винесення рішення суду, додатково стягується виконавчий збір у розмірі 10% від суми стягнення та авансовий внесок у розмірі 2% від суми боргу.

На жаль, не всі ще усвідомлюють відповідальність за обман державної служби зайнятості. Варто також зазначити, що такі особи можуть бути притягнуті також до кримінальної відповідальності. Такі обманні дії громадян кваліфікуються за статтею 190 «Шахрайство» Кримінального кодексу України і стають підставою для призначення сплати значного штрафу, громадських робіт або реального обмеження волі.

 Наступна реєстрація для таких громадян можлива не раніше, ніж через 90 календарних днів від дня припинення реєстрації. Однак за умови, що незаконно отримані кошти на той час будуть відшкодовані в повному обсязі.

Є робота, яку може виконувати безробітний - це, насамперед, громадські роботи, на які безробітних направляє служба зайнятості. З особами, які беруть участь у них, укладаються строкові трудові договори. Тривалість цих робіт сумарно протягом року не може перевищувати 180 календарних днів.

А ще – участь у виборах. Згідно з Виборчим кодексом України виконання робіт, пов’язаних з підготовкою і проведенням місцевих виборів, виборів депутатів та Президента України, не є підставою для припинення реєстрації безробітних або припинення виплати їм допомоги по безробіттю.

Випадки, коли людина реєструється в службі зайнятості як безробітна, та паралельно отримує дохід не поодинокі. За даними Чернігівського обласного центру зайнятості, протягом І півріччя 2020 року в області виявлено 42 особи, які неправомірно отримали кошти Фонду загальнообов’язкового державного соціального страхування України на випадок безробіття у сумі 164,9 тис. грн. Добровільно відшкодовано 109,3 тис. грн. До суду подано 1 позов на суму 27,7 тис. грн.

 Головне завдання державної служби зайнятості – допомогти безробітному знайти легальну роботу, роботодавцям – кваліфікованих працівників, а не виплачувати фінансову допомогу. Тож раджу шукачам роботи: якщо звертаєтеся до служби зайнятості – досконало розберіться зі своїми доходами та відомостями, які подаються для призначення матеріального забезпечення та отримання соціальних послуг, задля уникнення негативних наслідків.

 

Світлана Говорченко, заступник директора-начальник відділу сприяння зайнятості у Бобровицькому районі Носівської РФ Чернігівського ОЦЗ

Фото без опису


« повернутися

Код для вставки на сайт

Вхід для адміністратора

Онлайн-опитування:

Увага! З метою уникнення фальсифікацій Ви маєте підтвердити свій голос через E-Mail
Скасувати

Результати опитування

Дякуємо!

Ваш голос було зараховано

Авторизація в системі електронних петицій

Ще не зареєстровані? Реєстрація

Реєстрація в системі електронних петицій


Буде надіслано електронний лист із підтвердженням

Потребує підтвердження через SMS


Вже зареєстровані? Увійти

Відновлення забутого пароля

Згадали авторизаційні дані? Авторизуйтесь